Persbericht: Geen verkoop van de kunstgreep en de kolk
februari 2010

GEEN VERKOOP VAN DE KUNSTGREEP EN DE KOLK
CDA en VVD stellen voor om Kunstgreep en De Kolk te verkopen
Oostzaan - Aan het einde van een intensieve campagne schuiven we aan bij Marja van der Pol thuis. Uitkijkend over het Oostzanerveld hebben we het over de verkiezingen en de toekomst van Oostzaan.
Marja, leven deze verkiezingen wel? Maar 48% van de kiezers schijnen hun stem te willen uitbrengen. Veel mensen hebben iets van: ‘Wat maakt het nou uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt?’
“Veel mensen hebben inderdaad het idee dat stemmen niets uitmaakt, maar ik kan je verzekeren dat het in Oostzaan zeer belangrijk is om naar de stembus te gaan. Het maakt heel veel uit of in Oostzaan de VVD, het CDA of GroenLinks het voor het zeggen krijgt. En het gaat om Oostzaan, en niet om landelijke verkiezingen. We hebben het hier over de toekomst van ons dorp en niet over Wouter Bos of de populariteit van Pechtold.”
Waar staat GroenLinks Oostzaan dan voor?
“GroenLinks Oostzaan gaat voor een sociaal dorp, een dorp waar iedereen mee kan doen. Voor een dorp waar iedereen goed en gezond kan wonen en leven. Er moet plek zijn voor iedereen van jongeren, starters op de woningmarkt tot aan senioren. Wij hebben daarvoor concrete plannen, geen loze beloften en we proberen ook geen angst te zaaien bij de mensen.”
Geen verkoop van De Kolk en De Kunstgreep
Hoe bedoel je ‘angst zaaien’?
“CDA en VVD hebben grote verhalen over dat Oostzaan financieel ten onder gaat, dat is niet zo. Onze wethouder Rob Monen heeft er in de afgelopen periode heel veel aangedaan om juist de komende tijd goed door te komen. Financieel hebben we er eigenlijk nooit zo goed voor gestaan. Rob (Monen red.) is voor de komende vier jaar weer onze kandidaat-wethouder. Wij geven ook daar openheid over, met hem hebben we de kwaliteit in huis om Oostzaan financieel gezond te houden zonder Oostzaan daarbij uit te verkopen.
Het CDA en de VVD willen namelijk De Kunstgreep verkopen. Dat is toch te zot voor woorden? Je gaat eerst een gebouw neerzetten, een gebouw waar iedereen in Oostzaan blij mee is. En dan ga je het verkopen om het terug te huren? Ook De Kolk staat op hun verkooplijstje, dat is een gebouw waar alle Oostzaners terecht kunnen voor hun zorg. Dat ga je toch niet verkopen?! GroenLinks zal zeker De Kunstgreep en De Kolk niet verkopen!”
Jullie hebben de laatste tijd veel acties gevoerd, GroenLinks laat zich wel goed zien voor de verkiezingen.
“Dat doen we niet alleen voor de verkiezingen. Dat doen we het hele jaar door. We geven al jaren onze Linkerkrant uit, en ook organiseren we avonden voor Oostzaners. Ik denk bijvoorbeeld aan een heel goed bezochte avond over Het Twiske in de Raadszaal. GroenLinks houdt er niet van om alleen vlak voor de verkiezingen zich te laten zien. Je moet blijven doorwerken; vier jaar lang!”
GroenLinks Oostzaan: kies voor kwaliteit, zekerheid en duidelijkheid.
Hoe zie je de komende periode voor je?
“Het worden wel zware jaren, het Rijk legt zware bezuinigingen op aan de gemeenten. Ook hier zal bezuinigd moeten gaan worden. Daarom is het juist nu van belang om op GroenLinks te stemmen. Met GroenLinks ga je voor zekerheid, je weet dat dan verenigingen en de sociaal zwakkeren worden ontzien, en je weet dat je voor een team kiest met veel kwaliteit. Juist in deze tijden is dat belangrijk. Je moet dan niet gaan experimenteren, de gemeente besturen is iets serieus. Het gaat om het geld en om het welzijn van de inwoners van Oostzaan.”
Wat vind je verder belangrijk om te bereiken de komende vier jaar?
“Een gezond leefklimaat. We hebben in Oostzaan te maken met de overlast van Schiphol, het westelijk havengebied en de Coentunnel. Dat is bij elkaar een beetje veel voor een dorp. Wij zijn de enige partij die daar al jaren aandacht voor heeft. Wethouder Taams van de PvdA heeft vier jaar lang de tijd gehad om daar wat aan te doen, en net vlak voor de verkiezingen wordt hij actief! Dat kan toch niet!? Nee, daar moet je vier jaar lang keihard voor blijven werken!”