Persbericht: Laat huurders niet in de kou staat
augustus 2010

Laat huurders niet in de kou staan.
GroenLinks Oostzaan stelt voor dat de gemeente Oostzaan in overleg gaat met de Oostzaanse woningbouwvereniging WOV om met een gezamenlijk plan te komen om huurwoningen te laten isoleren. Een betere isolatie spaart huurders geld uit, is goed voor het milieu en levert ook nog eens banen op. Gemeentes kunnen hierover afspraken maken met woningcorporaties.
In veel huurwoningen ontbreekt dubbel glas, een HR-ketel, goede dak-, vloer- en muurisolatie. “Een gemiddelde huurder betaalt per jaar ruim 1500 aan energiekosten. Met een goede isolatie kan dat bedrag met ruim 300 worden teruggebracht”, rekent Marja van der Pol lijsttrekker van GroenLinks Oostzaan voor. “Deze maatregel is groen en sociaal. Huurders zijn minder geld kwijt aan hun energierekening en het is goed voor het milieu.”
Isolatie levert geld en banen op
Isoleren is niet alleen positief voor de portemonnee van de huurder. Het isoleren van gebouwen zorgt voor een fors aantal nieuwe banen. Volgens berekeningen van de FNV kan isolatie 8000 banen opleveren. Daarnaast is isoleren ook een effectieve maatregel om energie te besparen, en daarmee het klimaatprobleem aan te pakken. Gemeenten kunnen in het klimaatbeleid een sterke rol spelen.
10% per jaar isoleren GroenLinks wil dat de gemeente Oostzaan met de WOV afspraken maakt over een isolatieprogramma. Per jaar kan bijvoorbeeld 10% van de woningvoorraad goed geïsoleerd worden, te beginnen bij de goedkoopste woningen. GroenLinks pleit er bovendien in de Tweede Kamer voor dat het voor huurders mogelijk wordt om zelf woningisolatie bij een corporatie af te dwingen. Nu is dat nog niet mogelijk.