Persbericht: Politici moeten het voorbeeld geven
februari 2010

Marja van der Pol: “Politici moeten het goede voorbeeld geven”
Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen staat Marja van der Pol op nummer één bij GroenLinks Oostzaan. Wat zijn nu haar drijfveren? Waarom bedrijft ze nu al jaren met zoveel passie politiek in Oostzaan? Wij zijn het haar gaan vragen:
Marja, hoe zou jij politiek bedrijven in Oostzaan beschrijven?
“Politiek gaat om werken, politiek gaat niet om het houden van loze praatjes. Politiek is aanwezig zijn in het dorp en je niet opsluiten op het gemeentehuis. Je moet met beide benen in de Oostzaanse samenleving staan, luisteren naar wat mensen zeggen. Luisteren is niet klakkeloos alles overnemen, maar laten zien waar je voor staat. Mensen kunnen altijd alles aan mij vragen, ik zal naar ze luisteren en samen kijken we hoe we problemen kunnen oplossen. Maar altijd doe ik dit vanuit mijn groene en linkse overtuiging.
Politiek gaat voor mij ook om doen waar je voor staat. Als je zegt groen te zijn dan werk je ook mee in het Oostzanerveld. Dan steek je de handen uit de mouwen. Ik hou er niet van om in de politiek het ene te zeggen en daarbuiten iets anders te doen. Je moet gewoon eerlijk zijn. Als je politiek gezien regels wilt handhaven dan kan je het niet maken om dat privé niet te doen. Dan geef je geen goed voorbeeld.”
Ok, dat zijn de je persoonlijke motieven. Hoe vind je die terug in GroenLinks Oostzaan?
GroenLinks probeert dit ook in haar werk telkens te doen. Wij zitten niet op het gemeentehuis maar zijn te vinden in het dorp, langs de weg en langs de lijn. Ook zijn we altijd bezig om uit te leggen wat we doen. We geven al meer dan 14 jaar onze eigen ‘linkerkrant’ uit. Geen enkele andere partij kan dit zeggen, we steken er veel tijd, energie en geld in. En we doen dit graag.”
Wat wil je de komende vier jaar voor de Oostzaners bereiken?
“De komende vier jaar zullen jaren worden waarin de gemeente met flinke bezuinigingen te maken krijgt. Wij hebben de laatste jaren met onze wethouder van financiën Rob Monen Oostzaan financieel op orde gemaakt. We kunnen dus tegen een stootje, maar die bezuinigingen zullen we zo doorvoeren dat de meest kwetsbare mensen er zo min mogelijk last van zullen krijgen.
Daarnaast blijven we doorvechten voor een leefbaar dorp. Op dit moment hebben we al te maken met de overlast van overvliegende vliegtuigen, van de fijnstof van de Coentunnelweg, van de hoogspanningsmasten. Dat alles bij elkaar opgeteld is veel voor een dorp. Ik wil dat Oostzaan een gezond leefklimaat heeft. Oostzaan moet gezond, groen en sociaal blijven. Dus voor ons betekent dat handen af van het Oostzanerveld en handen af van de verengingen.
Wij gaan geen grote verhalen vertellen, wij gaan voor een haalbare en betaalbare oplossingen.”
En hoe wil je dit alles dan gaan doen?
“Nou gewoon, door keihard te werken. Hard werken zoals GroenLinks dat altijd heeft gedaan.”