Persbericht: Toewijzing van woningen wordt uitbesteed (januari 2011)

Toewijzen van woningen wordt uitbesteed

Met grote verbazing heeft GroenLinks Oostzaan kennis genomen van het artikel van de WOV in Het Kompas van 18 januari. Daaruit blijkt dat het college van PVDA, CDA en VVD de toewijzing van woningen in Oostzaan wil uitbesteden aan woningnet. Dit kan betekenen dat Oostzaanse woningzoekenden veel minder kans hebben op een woning in Oostzaan. Wanneer dit klopt heeft dit grote gevolgen voor de Oostzaanse gemeenschap.
Door het overlaten van de woningtoewijzing aan woningnet ontstaat de situatie dat de hele regio kan reageren op woningen in Oostzaan. Oostzaanse woningzoekenden die nu al jaren op de wachtlijst staan krijgen door deze concurrentie veel minder kans op een woning. Voor bijvoorbeeld jongeren wordt het haast onmogelijk om nog te gaan wonen in het dorp waar zij zijn opgegroeid.
GroenLinks Oostzaan knokt al jaren voor het behoud van het dorp Oostzaan. Groen-Links Oostzaan zal dit college van PVDA CDA en VVD de volgende vragen stellen:
  • Zijn we wettelijk verplicht om aan te sluiten bij Woningnet?
  • Kunnen we gedwongen worden aan te sluiten bij Woningnet?
  • Wat zijn de voordelen / nadelen voor de Oostzaanse jeugd om het huidige toewijzing systeem te handhaven?
  • Wat zijn de voordelen./ nadelen voor de Oostzaanse jeugd om de toewijzing door woningnet te laten doen?
  • Verder zijn wij zeer benieuwd waarom de coalitie partijen PVDA, VVD en CDA dit willen?