tijd voor verandering


GroenLinks Oostzaan

EN HET OOSTZANERVELD WORDT KLEINER!

Waarom wordt er in nieuwe plannen al bij voorbaat van het paradigma uitgegaan dat alleen meer asfalt werkt? Waarom niet volledig inzetten op bewezen en duurzame oplossingen? Maandagavond 11 april was de presentatie van Corridor-projectleider Steven Voest van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tijdens de commissievergadering Wonen, leven en mobiliteit in Oostzaan.

Volgens de zogenoemde 'Corridorstudie' kan de infrastructuur tussen Hoorn en Amsterdam het toenemende woon- en werkverkeer na 2020 niet meer aan. Daarom kijkt het Rijk al enige tijd naar oplossingsmaatregelen. "Die worden nu door de trechter gehaald'', geeft Voest aan. In het kort lijkt het erop neer te komen dat de snelweg langs Oostzaan (sterk) verbreed gaat worden. Ook wordt er al gekeken naar 'compensatiemaatregelen' voor de eventuele aantasting van milieu. Als er meer verkeer over die verbrede A8 raast zal dat als gevolg extra geluidsoverlast en extra uitstoot van (ultra)fijnstof hebben voor de inwoners van Oostzaan. En dat komt bij de extra (ultra)fijnstof die Schiphol graag extra uit wil gaan stoten; daar zijn ze volop voor aan het lobbyen in Den Haag en zoals de ervaring ondertussen leert gaat de regering daar uiteindelijk altijd mee akkoord. Al met al wordt door deze plannen de slechte luchtkwaliteit van Oostzaan dus nog slechter en van een Europees ontzettend kostbaar en belangrijk natuurgebied worden alweer delen afgesnoept. Dat valt niet te 'compenseren'.

file

Het lijkt wel alsof er niet verder gekeken wordt dan het asfalt lang is! Meer en meer asfalt betekent voor Oostzaan meer (ultra) fijnstof en een kleiner Oostzanerveld. Wij van GroenLinks Oostzaan doen er alles aan om deze kortzichtige plannen tegen te houden. Wij gaan voor innovatieve en duurzame oplossingen waar Oostzaners tot in de lengte van dagen wat aan hebben.

Lees ook NHD

__________________________________________________________

TERUG