Potentiële camping wil duurzaam zijn
OOSTZAAN
(Artikel NHD dinsdag 12 maart2019 van Dorien Knijnenberg )

De potentiële camping bij Twiske Haven voor maximaal 25 plaatsen moet een duurzaam karakter krijgen. Initiatiefnemer Katja Kapteijns, eigenaar van de horecagelegenheid maakte dat gisteren duidelijk tijdens een presentatie voor de gemeenteraad van Oostzaan. Voor Marja van der Pol van GroenLinks mocht daar nog een schepje bovenop.
Kapiteijns toonde illustraties van kampeerfaciliteiten als ecolodges en safaritenten. Deze moeten een natuurlijke uitstraling krijgen door het kleur- en materiaalgebruik. Gasaansluitingen zullen ontbreken. ,,Koken gaat alleen elektrisch in de voorzieningen’’, vertelde de horecavrouw.
Gemeenteraadslid Van der Pol vond dat de initiatiefneemster van het plan ook aan zonnepanelen moest denken. Kapiteijns vertelde daar aan te hebben gedacht, maar dat zonnepanelen op de ecolodges geen zin hebben. ,,De bomenrij achter de geplande vakantieverblijven geven zoveel schaduw dat een paneel te weinig licht opneemt om energie op te wekken.’’ Wel denkt de onderneemster erover om zonnepanelen op het restaurant te plaatsen.
Het GroenLinkslid vroeg zich af of kampeerliefhebbers met weinig geld niet aan de kant worden geschoven in dit plan. ,,De huur voor safaritenten en ecolodges ligt hoog’’, bracht ze in. Kapiteijns vertelde dat kampeerders met een eigen tent zeker in het begin ook welkom zijn. Niet de hele camping is volgens Kapiteijns vanaf het begin volgebouwd met lodges en huurtenten. Als het al zover komt. De onderneemster wil afwachten hoe de zaken lopen en daarna bekijken of ze de camping verder uitbreidt.

Wat betekent dit voor ons?
Volgens het ingediende plan wordt het eerste jaar gestart met 1 ecolodge, 2 safaritenten, 10 camperplaatsen en 10 kampeerplaatsen. Na 3 jaar vervallen de kampeerplaatsen en zijn dan vervangen door Ecolodges en na 4 jaar bestaat de camping uit 5 safaritenten, 15 ecolodges en 5 camperplaatsen.
(De ecolodges kosten € 140, safaritenten € 100, camperplaatsen € 20 per nacht.)
Dat betekent dat er over 3 jaar voor de gewone kampeerder geen plek meer is en dat een verblijf alleen voor mensen met een dikkere beurs te betalen is.
Helaas kan de pachtsom de eerste jaren niet verhoogd worden omdat de overeenkomst in januari 2019 vernieuwd is. Dit betekent dat er voorlopig geen extra inkomsten komen om bij te dragen aan het onderhoud van het Twiske. GroenLinks heeft nu een amendement voorbereid voor de raadsvergadering van 25 maart waar het besluit over deze camping genomen zal worden.
Hiermee willen we bereiken dat in de vergunning geregeld wordt dat:
- ook voor “gewone” kampeerders voldoende plekken beschikbaar blijven, - het bij deze camping blijft en de camping ook niet groter wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat de overlast beperkt blijft om die reden zal GroenLinks – als de camping gerealiseerd is- zo nodig om maatregelen vragen.

DJI_0022

De huidige Provinciale Staten willen onderzoeken of er meer ruimte kan komen voor recreatieschappen. Dit is een risico voor het Twiske. Daarom is het belangrijk dat er steun ontstaat vanuit de Provinciale Staten om Het Twiske te behoeden voor het verder uitbreiden met meer campings op andere locaties in het Twiske. Om die reden is het belangrijk dat GroenLinks met de verkiezingen van de Provinciale Staten een sterke positie krijgt.

STEUN GROENLINKS AS WOENSDAG